Kesä on tapahtumien aikaa. Kaupungit ovat kesäisin tulvillaan erilaisia tapahtumia ja kesäpaikkakunnillakin tapahtumia riittää kesämarkkinoista urheilukilpailuihin ja kesäteattereihin. Runsauden pula on ilo osallistujalle, mutta toisaalta se on ongelma tapahtumanjärjestäjille. Miten saada tapahtumalle näkyvyyttä ja pitää huoli siitä, että juuri omaan tapahtumaan riittää yleisöä?
Kesäasukkaat kaipaavat viihdykettä
Kesämökkeily on edelleen suomalaisten suosikkitekeminen kesäisin. Kun juhannus koittaa, melkein jokaisen suomalaisen mieli palaa mökkeilemään järven rannalle. Mökkielämä alkaa kuitenkin jossain vaiheessa maistumaan hieman yksitoikkoiselta. Ihmiset alkavat miettiä, mitä ohjelmaa olisi tarjolla saunomisen ja makkaranpaistamisen tai puhumattakaan mökin jatkuvien työurakoiden vastapainoksi. Verrattuna kaupunkilaisen elämään elokuvineen, teattereineen ja liiikuntaharrastuksineen elämä maalla voi muodostua äkkiä yllättävän pitkästyttäväksi. Ennen kuin perheenjäsenten pinna alkaa kiristyä, mökiltä kannattaa lähteä lähiseudun tapahtumiin. Paikallisille järjestäjille tapahtumat ja kesäkausi ovat iso tulonlähde.
Miten tavoittaa potentiaalinen yleisö?
Kesäasukkaat käyvät mielellään kaupassa, joten luontevimpia tapoja kertoa tulevista tapahtumista on näkyminen katukuvassa. Julisteet tai ihan vain A4- paperille tulostetut tapahtumatiedotteet saavat mökkeilijän huomion, kun ne on teipattu vaikka kyläkaupan tuulikaappiin kaikkien nähtäväksi. Jos mökkiseudulla on paikallislehti, niin kuin usein on, ilmoitus lehdessä tavoittaa tilaajat ja mahdolliset irtonumeron ostajat. Monilla paikallislehdillä on myös nettisivunsa ja lisäksi on yleisiä uutissivustoja ja paikallinen sanomalehti Esipuhe, joille voi lähettää tiedotteen tulevasta tapahtumasta. Tällaisia tapahtumakalentereita löytyy kunnilta ja maakunnilta. Lisäksi on pelkkiin tapahtumiin erikoistuneita sivuja, kuten esimerkiksi Helsingissä toimiva Stadissa.fi.
Kesäteattereita ja eukonkantoa
Mitä erikoisempi tapahtuma, sitä suurempi on mahdollinen mediahuomio, jonka tapahtumalleen voi saada. Ylestä alkaen mediatalot ovat kiinnostuneinta persoonallisista kesätapahtumista ja kertovat niistä medioissaan mielellään. Kesäteattereita puolestaan on niin paljon, että niiden voi olla vaikeampi saada mainostustaan lävitse mediassa. Onneksi katsojia ja osallistujia tuntuu löytyvän tapahtumaan kuin tapahtumaan. Kesän sää tosin näyttelee merkittävintä osaa, oli kyseessä mikä tahansa tapahtuma. Jos on sateinen kesä, ihmiset eivät halua osallistua ulkoilmatapahtumiin ja pahimmillaan lähtevät mökiltä kokonaan kaupunkiin tai vaikka ostavat äkkilähdön Kreikkaan. Mutta useana kesänä lämpimiä viikkoja tulee joka tapauksessa ja silloin voi olla varma, että kaikkiin kesätapahtumiin riittää väkeä, kunhan tiedotusta on ollut tarjolla tarpeeksi.